معاونت پژوهش و فناوری
 
EnAr ورود 0

مرکز نوآوری صنایع دستی دریایی

افتتاح مرکز نوآوری صنایع دستی دریایی با همکاری معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری

صنایع دستی به دلیل ایجاد ارزش افزوده فراوان، در افزایش تولید ناخالص ملی نقش مهمی دارد. در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته و درحال‌توسعه به مقوله صنایع دستی نگاه ویژه ای داشته اند. از جمله این کشورها می توان به ترکیه، چین، هند، اندونزی و … اشاره کرد. این کشورها با برنامه ریزی صحیح در این حوزه توانسته اند ارزآوری و درآمد سرانه بالایی را نصیب خود کنند.

مقام معظم رهبری در تبیین معنا و مفهوم اقتصاد مقاومتی فرموده اند: « اقتصاد مقاومتی معنایش این است که ما یک اقتصادی داشته باشیم که هم روند رو به رشد اقتصادی در کشور محفوظ بماند، هم آسیب پذیری اش کاهش پیدا کند.» در فرمایشات ایشان مهم ترین ارکان اقتصاد مقاومتی مطرح شده است. ازجمله آنها می توان به مقاوم بودن اقتصاد در برابر فشارها و تحریم های اقتصادی کشورهای دیگر اشاره کرد. یکی از مشکلات اساسی، وابستگی به درآمدهای نفتی بوده و از این ناحیه آسیب شدیدی به اقتصاد وارد شده است. از این جهت می توان صنایع دستی را یکی از مهم ترین ارکان اقتصاد مقاومتی دانست.

یکی دیگر از ارکان اقتصاد مقاومتی استفاده از تمام ظرفیت های دولتی و مردمی در راستای مقاوم سازی اقتصاد کشور است. رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی های خود در این زمینه فرمودند: « اقتصاد مقاومتی شرایطی دارد، ارکانی دارد؛ یکی از بخش هایش همین تکیه به مردم است؛ همین سیاست های اصل ۴۴ با تأکید و اهتمام و دقت و وسواسِ هرچه بیشتر باید دنبال شود

در این مورد هم صنایع دستی جایگاه ویژه ای برای رسیدن به شرایط اقتصاد مقاومتی را دارد. تولیدات صنایع دستی در شهرها و روستاهای کشور، عمدتا با کمترین هزینه و با مواد اولیه و تخصص داخلی تولید می شود. در نتیجه این حوزه می تواند فرصت مناسبی را برای افزایش درآمد روستائیان فراهم آورد. از سوی دیگر در مناطق روستایی در فصولی از سال که کشاورزی رونق کمتری دارد، تولیدات صنایع دستی می تواند درآمد جایگزینی را برای افزایش سطح زندگی مردم آن مناطق ایجاد کند.

همانطور که اشاره شد در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، توانمندسازی بخش خصوصی بسیار تاکید شده است. لذا می توان با تکیه بر مردم، کشور را از هجمه های اقتصادی سایر کشورها مصون داشت. این مسئله در حوزه صنایع دستی، می تواند در قالب حمایت از کارگاه های تولیدی در مناطق روستایی و خانگی، مصداق پیدا کند. در بسیاری از مناطق محروم روستایی و شهری، نیاز است مسئولین از هنرمندان بومی صنایع دستی، حمایت مناسبی به عمل آورند. به‌طور مثال می توان با تاسیس کارگاه های تولیدی، زمینه رونق تولیدات صنایع دستی بومی را فراهم آورد.

از دیگر ارکان مهم اقتصاد مقاومتی می توان به حمایت از تولید ملی اشاره کرد. یکی از بهترین مزیت های اقتصادی صنایع دستی، دسترسی آسان و ارزان به مواد اولیه تولید این محصولات است. به عنوان مثال در حوزه صنایع دستی دریایی، ساحل نشینان غالبا از طبیعت پیرامون خود برای تهیه مواد اولیه تولید صنایع دستی استفاده می کنند.

از سوی دیگر صنایع دستی به دلیل ایجاد ارزش افزوده فراوان، در افزایش تولید ناخالص ملی نقش مهمی دارد. در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته و درحال‌توسعه به مقوله صنایع دستی نگاه ویژه ای داشته اند. از جمله این کشورها می توان به ترکیه، چین، هند، اندونزی و … اشاره کرد. این کشورها با برنامه ریزی صحیح در این حوزه توانسته اند ارزآوری و درآمد سرانه بالایی را نصیب خود کنند.

 

0   0
بازدید امروز: 3    بازدید کل: 664